فهرست مطالب

فصلنامه پژوهش های اصولی
پیاپی 19 (زمستان 1392)

  • بهای روی جلد: 40,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1392/12/20
  • تعداد عناوین: 5
|
  • مقالات عربی
  • مرتضی ترابی صفحه 7

    المسلک الصحیح فی حقیقه الوضع هو کونه امرا جعلیا اعتباریا، ولکن یحصل نتیجه الجعل علاقه تکوینیه بین اللفظ والمعنی إما علی نحو العلامیه کما فی من تعلم اللغه الاجنبیه ویکون ملفتا حین الاستعمال الی اللفظ والمعنی معا وکون احدهما علامه علی الآخر، او علی نحو التنزیل کما هو الغالب فی الوضع والاستعمال. بحثنا فی هذا المقال عن کیفیه نشوء اللغه والوضع بالمنوال الطبیعی له وبینا علی اساس ذلک نشوء اقسام الوضع، منها الوضع فی الحروف واخترنا ان الوضع فی الحروف لیس من الاقسام المعروفه بل هو قسم خاص من الوضع الخاص و الموضوع اله الخاص الذی سمیناه الوضع الخاص و الموضوع له المعنی المماثل للخاص. ثم تعرضنا الی بحث آخر وهو ان المعنی المجازی یتقوم بملاحظه العلاقه بینه وبین المعنی الحقیقی وإقامه القرینه علی ذلک واما إقامه القرینه علی اراده غیر المعنی الموضوع له فلاتوجب المجازیه اصلا.

    کلیدواژگان: حقیقه الوضع، اقسام الوضع، الوضع فی الحروف، المعنی المجازی
  • مقالات فارسی
  • سید حسین منافی صفحه 44

    به رغم آنکه بخش عمده‌ای از علم اصول به بحث از چیستی، حجیت و احکام مربوط به قطع و ظن و شک اختصاص دارد، ولی به نظر می‌رسد بحث پیرامون «اطمینان» به تفصیل مورد بررسی کافی قرار نگرفته است. این در حالی است که بحث از حجیت اطمینان و زوایای مختلف آن ثمرات زیادی به دنبال دارد.
    این رساله در شش فصل پیرامون جهات مختلف مربوط به اطمینان را مورد بحث قرار داده است. از دیدگاه این نوشتار، إطمینان حجت است و حجیت آن تنها در نماز، لقطه و شهادت مصداق ندارد؛ زیرا در این موارد سیره عقلاء بر حجیت اطمینان، مورد ردع قرار گرفته است. همچنین این نوشتار ادله سه گانه‌ای که برای حجیت اطمینان اقامه شده است را مورد بررسی و سنجش قرار داده است.

    کلیدواژگان: إطمینان، حجیت، علم، عقلاء
  • مرتضی موحدی صفحه 72

    یکی از تقسیمات مقدمه واجب، تقسیم آن به مقدمه داخلی و خارجی است. در این که آیا مقدمات داخلی (=اجزاء واجب) در بحث وجوب شرعی مقدمه داخل است یا نه؟ میان اصولیان اختلاف است؛ اکثر آنها آن را خارج از محل نزاع می‌دانند. دلیل آنان این است که مقتضی وجوب غیری (= مقدمیت) در اجزاء وجود ندارد و اگر مقتضی محقق باشد، مانع از این وجوب، موجود است وآن چیزی نیست جز اجتماع مثلین در شی واحد. در مقابل، برخی از اصولیان مانند شیخ انصاری و مرحوم امام هم وجود مقتضی و هم فقدان مانع را پذیرفته‌اند و در نتیجه مقدمات داخلیه را داخل محل نزاع می‌دانند. این مقاله ضمن طرح و بررسی ادله دو طرف، در پایان از ثمره مهم وجوب غیری اجزاء که در مساله اقل واکثر ارتباطی آشکار می‌گردد بحث خواهد شد و آن ثمره انحلال علم اجمالی و تمسک به برایت عقلی ونقلی نسبت به وجوب زاید است.

    کلیدواژگان: مقدمیت، اجزاء واجب، وجوب غیری، اجتماع وجوب نفسی و غیری
  • بلال شاکری صفحه 117

    نسبت به قاعده تبعیت احکام از ملاکات، این اشکال اساسی مطرح است که: قاعده تبعیت ناتمام است، زیرا در احکام شرعی، موارد بسیاری وجود دارد که موجب نقض قاعده تبعیت خواهد بود. به نظر می‌رسد برخی از احکام شارع دارای ملاک نیستند یا در برخی موارد مصالح و مفاسدی وجود دارد اما جعل حکم، محال است. در برابر این اشکال، پاسخ‌های متعددی مطرح شده است مثل این‌که ممکن است ملاکاتی که حکم شرعی از آن تبعیت می‌کند در متعلق حکم شرعی نباشد، بلکه مثلا نفس جعل حکمی دارای مصلحت باشد و... . علاوه بر این‌که تاثیرگذاری ملاکات در احکام به صورت علیت تامه نیست که هر کجا ملاک بود، حکم شرعی نیز جعل شود، بلکه رابطه آنها مانند علت ناقصه و معلول است یعنی وجود ملاک، بخشی از علت جعل حکم شرعی است.

    کلیدواژگان: قاعده تبعیت، مصالح و مفاسد، ملاکات احکام، رابطه ملاک و حکم
  • احیاء تراث
  • العلامه یوسف البحرانی، الشیخ محمدرضا الانصاری القمی صفحه 142
|
  • Morteza Torabi Page 7

    The essence of designation is conventional (Etebari) and promulgative (Jali), but the outcome of promulgation (Jal) is genetic relation between utterance and meaning, either in symbolical form like who study another language and aware of using utterance and meaning simultaneously on the usage and being one of them sign of the other, or in substitutional (tanzil) form like designation (Wad') and usage. This article discusses about the quality of emergence of language and designation (Wad') in naturalistic manner and based on that it is explored the emergence of kinds of designation (Wad'). I think designation (Wad') of prepositions is a special kind of manner that "both of designation (Wad') and designated-for are special". I have named it "designation (Wad') is special and designated-for (Modu' Lah) is similar meaning for the special.

    Keywords: the essence of designation (Wad'), the kinds of designation (Wad'), designation of prepositions
  • Seyyed Hossein Manafi Page 44

    Although the major part of the science of Usul is about the nature of probativeness and rules of assurance, supposition (Zann) and doubt, but it seems discussions about "confidence" is not talk about in detail, While the discussion about probativity of confidence and its different dimensions are very useful. This paper discuses different dimensions of confidence in six parts. I think confidence is probative and its probativity is not just due to some cases as praying and etc.; because in these cases conducts of reasonable people is rejected. Also in this paper trinal arguments are presented for probativity of confidence.

    Keywords: confidence, probativity, knowledge, reasonable people
  • Morteza Movahhedi Page 72

    One of the divisions of preliminary of obligation is its division to internal and external preliminary. There are challenges between Usuli researchers, whether according to divine law internal preliminaries are obligated or not as preliminary of obligation. Most of them say no. Because they believe these parts dont require obligated preliminary and if they have requirement of obligation, there is obstacle. Its obstacle is the co-existence of equivalences in one thing. On the contrary, some of Usuli researchers like Sheikh Ansari and Imam Khomeini accepted the existence of the both requirement of obligation and absence of obstacle and consequently internal preliminaries are the subject of discussion of preliminary of obligation. This article accepts that the Obligation of the parts of obligated is not for themselves.

    Keywords: to be preliminary, parts of obligated, obligation not in itself, co, existence of in itself, non itself obligation
  • Balal Shakeri Page 117

    The principle of dependency of arguments (Ahkam) from criteria is criticized for its deficiency because there are many arguments according to divine law that violate it. It seems that some of these arguments, whether don’t have any criteria, or in some cases there are interests and corruptions but promulgation of these arguments are impossible. There are many answers for this question as: promulgation of these arguments has interests in themselves. In addition it is possible for the criterion to be the part of causality of promulgation of these arguments.

    Keywords: The principle of dependency, interests, corruptions, criteria of arguments, the relation between criterion, argument